martes, febrero 09, 2010

De compras a la Asimov por VKO /Asimovian Shopping Habits (english version) by VKO

La nueva sociedad ilustrada en el sonámbulo.

por: VKO

Hace poco mi novia me puso de regreso en el tema de la ilustración, de cuando la gente se juntaba en los cafés a hablar de las nuevas ideas de organización social, donde nacían los conceptos de nación y de república. El momento en que las reglas se empezaron a re-contextualizar.



Dándole fast forward al año 2009, el escenario del café ha sido transferido a Facebook o Twitter. Existen muchos grupos donde se plantean el mismo tipo de recontextualizaciones en diferentes asuntos. Si bien la ilustración fue cuna de temas como la hipocresía del clero y su poder sobre la ignorancia de la gente que dio lugar al sarcástico libro de cartas Filosóficas de Voltaire, o lo absurdo del sistema monárquico por donde Rousseau llega a escribir El Contrato Social. En estas nuevas tabernas virtuales existen grupos donde se discute con ardor en múltiples temas, incluso se han llegado a organizar levantamientos como en Irán. Desde salud y cuidado del medio ambiente hasta política…y todo se junta. El equivalente a las conversaciones sociales y la moneda social en estas tabernas virtuales vienen siendo las aplicaciones, Farmville, las galletitas de la fortuna, Mafia wars etc…En la ilustración no todos estaban en los cafés al unísono debatiendo y discutiendo nuevas ideas, había también gente simplemente socializando.



En lo que me quedé pensando fue en cual es el Némesis en esta nueva ilustración. Si en la última ilustración era principalmente la monarquía y el clero, qué es el día de hoy el enemigo al que hay que quitarle el poder.

Gente como Eric Goodman a quien considero ahora como un ilustrado de nuestro tiempo, a través de su forma de leer literatura mediática recontextualizada en su música y videos con su banda Thus Spoke The Spectacle; a quién consideré el enemigo. La implantación de una cultura de consumo.

En su video:

http://www.thespectacle.net/videos/sp.html

Habla de cómo la narrativa de los comerciales en general nos muestran el ideal de lo que es bueno en la vida, cómo las familias y la realidad representada en las campañas es una irrealidad que mientras la vemos en la televisión nos desconectamos entre nosotros.

En un artículo que leí de Adbusters hablaba de un grupo llamado Compact que se niega a consumir “Lo nuevo” y solo compra usado. Este grupo está formado por gente que se considera a sí misma como gente que ha despertado de un hechizo en el que se les había dicho lo que el éxito significaba, que muchos de ellos la razón por la que consumían era por sentirse solos, que el ir de shopping no era por comprar algo que necesitaran, Sino nada más porque eso era lo que había que tener. Y es que un efecto que logra el marketing es la desconexión entre nosotros.

Por otro lado está la creación de la atmósfera de seguridad que nos dan las marcas en la narrativa que se lee durante la hora de los noticieros. Las noticias generan una atmósfera de temor porque por lo general, las noticias son crisis, guerra, inseguridad. Van a comerciales y las marcas ofrecen sonrisas y un mundo completamente opuesto.

http://www.thespectacle.net/videos/nt.html

Y es esta yuxtaposición de mensajes la que dirige a las sociedades a ser sociedades de consumo. El consumismo fortalece a las marcas, las marcas hacen crecer el corporativismo y el corporativismo tiende a crear poderes de facto sobre los estados teniendo influencia en la economía global y lo que crea el orden de nuestro mundo actual, paises en hambre y países en opulencia, tratados internacionales esclavizadotes que todo en su conjunto afecta las condiciones de vida a la miseria en muchos, para el beneficio de muy pocos. Dominación.



¿Pero cómo se puede evadir el hechizo si una vez que somos concientes de las técnicas, encuentran otras nuevas para guiarnos a la compra?, si la ilustración desembocó en la revolución francesa, ¿cómo puede construirse o desarrollarse una resistencia cultural?

Fue hasta que Peter K. Fallon, escritor del libro que está por salir, Metaphysics of Media me dijo en un status que publiqué en mi Facebook acerca de:

VKO: More media means more immunity to it's spell?

Peter K Fallon
Unlikely.

Vko Visual Artist
Is it because new techniques are developed by media gurus when once we become aware of the old ones?, or we don't get conscious at all.

Peter K Fallon
We are completely transformed by our media. They are the crucible of our character. That transformation becomes part of our daily "reality." Probably the only time (if ever) we become even remotely aware of their effects on us (and in such moments another reality beckons) is when, as you point out, a new one so radically different than its predecessor momentarily interrupts our sleepwalking (somnambulism as per McLuhan).

The ironic thing is that there is, in fact no spell and no transformation, and no inoculation is needed to bring on any immunity. We have it in our power at all times, not to "break the spell," but to ignore it entirely. ...

Eentonces que me ubiqué, el Némesis no es el medio ni quienes construyen su narrativa para implantar la cultura de consumo. El Némesis somos nosotros mismos. Entonces no es necesario que exista una resistencia cultural, Lo que necesitamos es darnos cuenta que habiendo aceptado el punto de vista de las marcas sobre lo que es necesario para nuestras vidas, estamos programando nuestra vida en una constante de persecución por consumir, transferimos el sentido de necesitar a lo que tan sólo es hábito, ganar dinero y endeudarse se vuelve el factor que le da forma a nuestra vida, trabajamos para gastar más.

Somos nosotros el Némesis de esta nueva ilustración cuando no nos damos cuenta de la desintegración social como resultado de nuestro aislamiento, cuando no nos damos cuenta del daño causado al medio ambiente por los desperdicios del mismo consumo constante por la idea de lo que se nos dice qué es lo que necesitamos. Nuestros deseos psicológicos son ilimitados mientras que nuestra fisiología y recursos naturales tienen límites. Somos el Némesis cuando la palabra “MAS” es mejor que la de “SUFICIENTE”. Estamos dirigidos a las compras y es el consumo lo que define nuestras vidas en muchos niveles, es por lo que se escriben las reglas de lo que el éxito significa. Somos el Némesis cuando nosotros mismos le damos poder a las fuerzas del marketing que guíen nuestras vidas y no seamos nosotros lo que realmente debe ir primero, en términos de libertad. Me refiero a que al ceder ese poder, no somos libres porque no escogemos de los bienes el mejor, escogemos de los bienes el que el marketing nos dice que es el mejor; y por lo tanto no somos felices, nos sentimos solos, vivimos con miedo y nos sentimos vacíos

Tal vez si continuamos cediendo ese poder, nos acerquemos más en el futuro al contexto de los humanos en las novelas de Isaac Asimov, donde no tengamos contacto entre nosotros más que por robots y hologramas..UPS!! ¿Dije en el futuro?, ¿qué no estoy hablando de Facebook y de mi?, ¿de un contexto electrónico con fotos? Tal vez podemos usar a los robots para recontextualizar las reglas obsoletas y no para ser sólo medios de transmisión.
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Asimovian Shopping Habits (english version)

A new enlightened society under somnambulism

by VKO


A few days ago, my girlfriend brought up back to me the enlightenment age subject, about those years when people would gather in coffee houses to discuss new ideas about social organization, where concepts of nation and republic were born. The moment when rules began to be recontextualized



Pushing fast forward to the year 2009, the location of the coffee house has been transferred to Facebook or Twitter, where many groups discuss and recontextualize in different subjects. If the enlightenment age was the cradle of subjects such as the church hypocrisy and its power over ignorance, what brought the Voltaire’s Letters on the English or Rosseau’s The Social Contract, Within these new virtual taverns exists groups where hard discussions take place over multiple subjects, it has even provided the chance of people to organize and take a protest raise outside on the streets as happened in Iran. From healthcare and care for nature groups people is talking, dropping their thoughts, gathering opinions.

The equivalent to simple social conversation and social coins in these coffee houses, seems to be the applications such as Farmville, or Mafia Wars….In the enlightenment not everybody was in those places discussing concepts as republic and constitutions dropping their own ideas about it. There were also people just talking about whatever.




What got me thinking, is, what would be The Nemesis on this new enlightenment, Monarchy and Church were in the last one so, today, what is it to remove power from?


People like Eric Goodman whom I consider an enlightened person from our time. Through its way to read media literacy, recontextualized by his music with his band Thus Spoke the Spectacle and videos I came to identify, who the nemesis was. The induction to a consumer culture.

In their video:

http://www.thespectacle.net/videos/sp.html

It talks about how the narrative of commercials in general presents us the ideal of what is good in life, how the reality represented on the campaigns is a fiction that keeps us disconnected from each others.

In an article I found in Adbusters Magazine that was about breaking down the consumer culture, it talked about a group called compact that refuses to buy new things and buy used. These grouped is formed by people who consider themselves awakened from the marketing spell by which they were consuming because they were feeling lonely, that go shopping was not just to buy something that they needed, but because that was what they were supposed to have, The marketing narrative tends to separate us from each others.



The other thing is, the developing of an atmosphere of security that brands communicate us through their TV commercials, in the hours where the news are, together they form a peculiar narrative to read: News generate and develop an atmosphere of fear, insecurity. The main content is crisis, instability, terrorism, war “let’s go to commercials” (now this), Commercials follow all that showing us faces smiling, security and opposite messages so brands become them selves rescuers, heroes of the narrative that are here to save us, It drives us into disorientation by these juxtapositions, ending, in a society of consuming.

http://www.thespectacle.net/videos/nt.html

Consuming societies empower brands, brands make grow corporativism power and that power tends to create powers over State and nations through economy what gives us our current world, countries in starvation and a few countries on opulence, our current world order of dominant classes, international trades that slave poor countries.




But how can we get finally immune to the spell if once we get conscious of the techniques, they find new ways to lead us to buy?. If illustration ended on the French revolution, how can we build or develop a cultural resistance?


It was until Peter K. Fallon, writer of the upcoming book Metaphysics of Media told me in one status I posted about:



VKO: More media means more immunity to it's spell?

Peter K Fallon
Unlikely.

Vko Visual Artist
Is it because new techniques are developed by media gurus when once we become aware of the old ones?, or we don't get conscious at all.

Peter K Fallon
We are completely transformed by our media. They are the crucible of our character. That transformation becomes part of our daily "reality." Probably the only time (if ever) we become even remotely aware of their effects on us (and in such moments another reality beckons) is when, as you point out, a new one so radically different than its predecessor momentarily interrupts our sleepwalking (somnambulism as per McLuhan).

The ironic thing is that there is, in fact no spell and no transformation, and no inoculation is needed to bring on any immunity. We have it in our power at all times, not to "break the spell," but to ignore it entirely. ...


It was then when I got it, The Nemesis is not the media nor whom build its narrative to induce us into a consumer culture. The nemesis are ourselves. Then a cultural resistance is not needed. What we need is to realize that having accepted the point of view that branding shows us about life and the true meaning of success, and about what is what we need in our lives, We are programming then, our life in a constant pursuit of buying, we transfer the sense of ‘need’ to habit, making money and get debts becomes the factor that shapes our lives. We work to consume more.



We are the nemesis of this new enlightenment age when we don’t notice the social disintegration as the result of our separation, when we don’t notice the damage we cause to environment by the waste of the same constant consuming because of the idea we pursuit about what we have been told what is what we need. Our psychological desires are endless, but physically and natural resources have limits. We are The Nemesis when the word MORE is better than ENOUGH, we are droved to buy and our consumer culture defines our lives in many levels, inside and outside us, in our mind and in our acts. It is the why about what success really means for us, not happiness rather, more money and certain brands. We are the nemesis when by ourselves give power to the forces of marketing to rule our lives and we are not the ones who decide what comes first, in terms of freedom. I mean that when we give up that power of decision, we are not free because we don’t choose from the goods, the best, rather we choose from goods what marketing and branding tell us which one is the best and make a pyramid of priorities inside our mind instead we do that ourselves. Because of these, we are not happy, we are scared, we feel lonely, and we are empty.



Maybe, if we continue to giving up that power, we get closer in the future to the context of humans in Isaac Asimov’s novel “The naked Sun”, where we don’t have physical contact at all, no other way than just through robots and holograms…UPS!! Did I say future?, wasn’t I talking about Facebook and myself?. Maybe we can use the robots to recontextualize obsolete rules and disabilitate the powers over society, and not just be transmition mediums.